Savage Worlds (SW) är ett traditionellt bordsrollspel.
Det finns för närvarande i tre versioner: Explorer’s Edition, Deluxe Edition, Adventure Edition. Det är i princip ingen skillnad mellan de olika versionerna.
Det använder sig av point buy, som GURPS.
Det använder inte försvarsslag i strid, utan något som liknar AC från DnD.
Det är snabbspelat.
Som de flesta andra tradspel fungerar det bäst med 1 spelledare + 4 spelare, men eftersom det är snabbspelat kan man vara fler utan problem.
Vad man behöver
Man behöver en regelbok, papper, pennor.
Varje spelare behöver tärningar: 1d4, 2d6 (olika så man kan skilja dem åt), 1d8, 1d10, 1d12.
Man behöver spelmarker, c:a 5 * antalet personer. Dessa marker kallas “bennies”. Varje spelare börjar varje session med 3 bennies och spelledaren börjar med en bennie per spelare, samt att man kan behöva ett par extra bennies.
Varje spelgrupp behöver även en kortlek + 2 jokrar (totalt 54 kort) som kallas Action Deck. Kortleken används för initiativ i strid.
Spelmotorn
Ska man gör något slår man en tärning. Normalt ska man slå 4 eller högre för att lyckas (men det kan variera). Man börjar med d4 och vartefter man blir bättre får man slå d6, d8, d10 och till slut d12.
Rollpersonerna och vissa spelledarpersoner är speciella (Wild Cards) och får även slå en d6 och välja den bästa av de två tärningarna.
Slår man två ettor har man fumlat. Eftersom det bara är rollpersonerna som slår två tärningar är det bara rollpersonerna som kan fumla.
Slår man max (Ace) på en tärning får man slå om och lägga till det ursprungliga slaget. Man får fortsätta att slå om så länge man slår max.
Slår man 4 mer än vad man behöver (raise) har man slagit perfekt/crit.
Skapa rollperson
Startkapital: 500 silver ($).
Välj folk (Race). Människor får en Edge. Övriga folk får saker motsvarande en Edge.
Vissa folk har plus på någon grundegenskap, då är max i den grundegenskapen d12+1.
Det finns 5 grundegenskaper (traits): smidighet (Agility), intelligens (Smarts), wisdom (Spirits), styrka (Strength), fysik (vigor).
Alla grundegenskaper börjar på d4. Man får göra totalt 5 höjningar till max d12.
Alla färdigheter (Skills) börjar på d4 och är kopplade till någon grundegenskap. Man får göra totalt 15 höjningar så länge färdigheten inte går över grundegenskapen. Över grundegenskapen kostar två höjningar, dock max 1d12.
Förflyttning (Pace) är 6”, där 1” betyder 2yds/runda och en runda är 6 s.
Försvar (Parry) är 2 + halva ens stridsfärdighet (Fighting).
Uthållighet (Toughness) 2 + halva ens Vigor + Armor.
Nackdelar (Hindrances). Man får välja upp till 2 minor och 1 major (räknas som 2 minor).
För 1 nackdel får man:
- En skill point.
- Ytterligare ett startkapital.
För två nackdelar får man:
- Höja en grundegenskap.
- En fördel (Edge).
- Höja en färdighet över grundegenskapen.
Att bli bättre
Man börjar på 0 xp.
Man får 1-3 xp per spelsession.
Var 20:e xp stiger man i grad (Rank).
0-19 Novice
20-39 Seasoned
40-59 Veteran
60-79 Heroic
80+ Legendary
Var 5:e xp får man en höjning (Advance), så 4 höjningar per grad.
Med en höjning kan man göra ungefär samma sak som med 2 nackdelar:
- Få en ny fördel.
- Höja en färdighet över grundegenskapaen.
- Höja två färdigheter (men inte över grundegenskapen).
- Få en ny färdighet på d4-nivån.
- Höja en grundegenskap (får endast göras en gång per grad).