DW 1.1.1

Skickad

Jag har frågat Farbror Google och så här säger han att reglerna fungerar.
Säg till vad ni tycker är bra/dåligt.

  • “Shields shall be splintered” tas tyvärr bort. Det visade sig vara ett advanced move för Figher: Armor Mastery. Man får multiclasssa om man vill ha det.
  • Även om spelarnas rollformulär är fulla med moves får spelarna inte säga att de gör ett move.
    Spelarnas uppgift är att berätta en häftig historia UTAN speltermer.
    Det är spelledarens skyldighet att bryta berättelsen när någon gör ett move.
    Det är också spelledarens rättighet att bestämma att något INTE är ett move.
    Tänk på att ett move INTE är en handling, utan kan vara FLERA handlingar, ex: Hack n’ Slash kan leda till att både du och din fiende blir träffade, Volley kan betyda att du skjuter flera pilar.
  • Slår man 6 eller under får man 1 xp OCH spelledaren bestämmer att något dåligt händer. Vänd på det: slår man 6 eller under händer något dåligt, DÄRFÖR får man 1 xp.
  • “Tid” är extremt luddigt i DW. En stridsrunda och en spelares tur är så långa som de behöver vara. Det betyder att man kan göra flera saker på sin tur under en stridsrunda – om de hör ihop, ex: “jag rusar fram, voltar över goblinerna och hugger ner orc-hövdingen”.
  • Clerics kan be för att få tillbaka spells hur ofta de vill (spelledaren kan säga nej, det är spelledaren som avgör om det är ett move eller inte).
  • Cleric-spells som har ONGOING fortsätter tills clericen ber om nya spells.
  • Cleric-Rotes fungerar som vanliga spells, förutom att de räknas som level 0.
  • Immolators kan tillverka verktyg precis som en smed. En Immolators händer ersätter smedens verktyg och smedja. Men immolatorn måste fortfarande ha råvaran tackjärn eller liknande och arbetet tar lika lång tid som för en smed.
  • Immolators Burning Brand:
    • Fiery/touch/dangerous: vapnet är inte fysiskt, utan en eldslåga. Det är som en liten eldkastare eller svetslåga: allt brännbart (inkl. varelser) som kommer i kontakt med lågan börjar brinna om man inte är försiktig. Ex: skulle man träffa en vanlig människa med burning brand kommer denne att börja brinna.
    • Skillnad mellan touch och hand: med touch måste man komma åt motståndarens hud, med hand räcker det att komma åt motståndrens rustning. Observera att enda andra vapnet som har hand-taggen är dolk, så lågan är liten.
    • På 6 eller under bildas en låga, men den har bara touch och 3 uses, d.v.s. den är tillräckligt varm för att skada, men inte tillräckligt varm för att sätta eld på saker… om inte spelledaren bestämmer att något dåligt händer.
  • Druiders shapechange:
    • Man får ändra form när man vill, man behöver inte gå tillbaka till ursprungsformen (elf/human/halfling) mellan varje shapechange.
    • Standard är att allt man har på sig och håller i blir en del av den nya formen, men man kan välja att saker inte förvandlas. Detta gäller varje förvandling så fler och fler saker kan bli en del av ens kropp. Man kan ha saker upp till ens bärförmåga förvandlade till en del av ens kropp. Alla saker dyker upp igen när man avbryter förvandlingen och återgår till sin vanliga form.
  • Barbarian HP is 10+Constitution.
  • Barbarian load is 10+STR.
  • Twohanded is Dmg+2 (available for all classes)

Barbarian Rage

Första försöket att skapa ett move.

Start Move: Rage
Once during a fight you may fight with primal ferocity and enter a rage.
Roll + STR:
- 10+ : You gain 3 hold.
- 7-9 : choose:
— You gain one hold.
— You gain 3 hold, but also a debility after the rage.
Use a hold to gain +1 on Hack ‘n Slash AND +1d4 on Dmg if you hit.
Your rage will end when you spend your last hold.
While you are raging you have the following ONGOING: +1 armor, -1 Defy Danger, +1 Last Breath.

Advanced Move: Mighty Rage
REPLACES Rage
You gain 4/2 hold instead of 3/1.
Use a hold to gain +2 on Hack n’ Slash and +1d6 on Dmg.
ONGOING: +2 armor, -2 Defy Danger, +2 last Breath.

Andra försöket på Rage. Ändrat:
Mighty Rage döptes om till Greater Rage.
Hold blev use.
Ändrade antalet uses.
Ändrade skadan för Start Move.

Start Move: Rage
Once during a fight you may fight with primal ferocity and enter a rage.
Roll + STR:
- 10+ : You gain 3 uses.
- 7-9 : choose: – You gain 1 use. – You gain 3 uses, but also a debility after the rage (if you already has all 6 debilities you can’t choose this).
Hack n’ Slash spend one use. The rage is over when you spend your last use. All uses are lost when the fight ends.
For each use gain +1 on Hack n’ Slash AND +1 on Dmg if you hit.
Your rage will end when you spend your last use.
While you are raging you have the following ONGOING: +1 armor, -1 Defy Danger, +1 Last Breath.

Advanced Move: Greater Rage
REPLACES Rage
Once during a fight you may fight with primal ferocity and enter a greater rage.
Roll + STR:
- 10+ : You gain 5 uses.
- 7-9 : choose: – You gain 2 uses. – You gain 5 uses, but also a debility after the rage (if you already has all 6 debilities you can’t choose this).
Hack n’ Slash spend one use. The rage is over when you spend your last use. All uses are lost when the fight ends.
För each use gain +2 on Hack n’ Slash and +1d6 on Dmg.
While you are raging you have the following ONGOING: +2 armor, -2 Defy Danger, +2 last Breath.

Tredje försöket på rage:
Använd CON istället för STR.
Man får alltid 3 uses, men får färre förmågor på 7-9.

Start Move: Rage
Once during a fight you may fight with primal ferocity and enter a rage.
You always gain 3 uses, -1 Defy Danger, and Hack n’ Slash spend one use. The rage effect is ongoing as long as you have uses left.
Roll + CON:
- 10+ : +1 armor, +1 Hack n’ Slash, +1 Dmg, +1 Last breath.
- 7-9 : Choose two: +1 armor, +1 Hack n’ Slash, +1 Dmg, +1 Last breath.
- 6 : Choose one: +1 armor, +1 Hack n’ Slash, +1 Dmg, +1 Last breath – and something bad happens (like uncontrollable rage).

Timeless rage
If you take damage while raging, gain 1d4 uses.

Advanced Move: Greater Rage
Replaces Rage
All values double: -2 Defy Danger, +2 armor, +2 Hack n’ Slash, +2 Dmg.

Skribent