Dungeons & Dragons 3.5

Skickad

För enkelhets skull förkortas Dungeons & Dragons 5 till 5E och Dungeons & Dragons 3.5 till 3E.

Här är en genomgång hur 3E fungerar för 5E-spelare.

När 5E skapades var DnD-spelarna splittrade:
- Dels fanns de som spelade 4E.
- Dels fanns de som inte hade bytt från 3E till 4E och därför spelade Pathfinder (PF).
- Dels fanns de som gått tillbaka till äldre versioner av DnD och spelade Old School Renaissance (OSR).
Och 5E var versionen som skulle locka alla dessa grupper.

Man utgick från 3Es d20-motor: slå d20 + modifieringar vs. DC.
Men 3E försökte vara realistiskt och simulera verkligheten. Där finns t.ex. exakta regler för hur man tillverkar magiska föremål. Denna simulering av verkligheten ville man inte ha med i 5E. Man ville ha ett enkelt spel som OSR.
Man ville samtidigt ha känslan från 4E att rollpersonerna var mäktiga, fick nya förmågor varje level och var välbalanserade: “combat as sport vs. combat as war”, d.v.s. strid hade mer fokus på rolighet än realism.

En av nyheterna i 5E var bounded accuracy: att man inte skulle ha så höga modifieringar, så man införde proficiency bonus. I 5E börjar proficiency bonus på +2 vid första leveln, för att stiga till +6 vid level 17. i 3E kunde man börja med +4 i en skill vid level 1 och då har vi inte räknat med ability modifier. Och skill rank kunde sedan stiga till +23 vid level 20.
Kort sagt: 3E räknade med mycket större tal och hade betydligt fler modifikationer att hålla reda på än 5E.

I 5E är det viktigt att man alltid får någon ny förmåga varje level. I 3E var detta inte lika viktigt och de var vanligt med “döda” levels, d.v.s. levels där det enda man fick var hp och skill points – något som är otänkbart i 5E.

5E är fixerat vid spelbalans: det är viktigare att klasser är lika bra än att deras förmågor känns vettiga. 3E var inte lika fixerade vid spelbalans, utan på valfrihet: det finns ett par dussin base classes, flera hundra prestige classes och ett tusental feats. Med 3E kan man skapa nästan vad man vill oavsett hur vansinnigt det är.

Observera att de är två olika spel och det går inte att få exakt likadana rollpersoner.

3E-bibliotek:
Player’s Handbook (PHB)
Dungeon Masters Guide (DMG)
Monster Manual (MM)
Unearthed Arcana (UA)
Expanded Psionics Handbook (PsiH)
Races of Destiny (RoD)
Races of the Stone (RoS)
Races of the Wild (RoW)
Complete Warrior (CW)
Complete Champion (CC)
Complete Divine (CD)
Complete Scoundrel (CS)
Complete Adventurer (CAdv)
Complete Arcane (CArc)
Complete Mage (CM)
Miniatures Handbook (MH)
Player’s Handbook II (PHB2)
Rules Compendium (RC)

Saker som inte finns i 3E:
Advantage/Disadvantage: man slår aldrig två tärningar och väljer bäst/sämst. Normalt får man +2/-2 modifier i 3E. Å andra sidan är det vanligt att få flera modifiers i 3E.
Proficiency bonus: saker som attack, save och skill styrs separat och har inte med varandra att göra.
Subclasses. Base Classes är desamma, istället tar man prestige classes för att individualisera sin rollperson.
Background: man får inga extra skills för sin background.
Inspiration. Det närmaste är en optional rule för action points, men dessa fungerar annorlunda.

Abilities
Samma sex: STR, DEX, CON, INT, WIS, CHA.
Samma modifiers, ex: 18-19 ger +4.
Slås fram på samma sätt: 4d6, drop lowest.
I 3E kan PCs ha abilities över 20 och monster över 30.
STR påverkar hur mycket man kan bära, ens skada både i närstrid och på avstånd, samt ens närstridsattacker.
DEX påverkar ens AC, Avståndsattacker och Reflex save.
CON påverkar ens Hp, Fortitude save och Concentration checks (Concentration är en skill).
INT påverkar antalet språk man talar, ens skill points och Wizard spell casting.
WIS påverkar Will saves och Cleric, Druid, Paladin, Ranger spell casting.
CHA påverkar Bard, Sorcerer spell casting och Turn Undead.

Varje spellcaster har en ability som bestämmer hur bra man är.
Ens max spell level = ability – 10. Ex: för att kasta level 9 spells måste man ha 19 i en ability.
Hög ability ger bonus-spells.
Spell DC = 10 + spell level + ability modifier.
Spell attack finns inte i 3E. Istället använder man touch attack eller ranged touch attack, som är en vanlig attack vs. AC utan rustning.

Races
I PHB: Human, Dwarf, Elf, Gnome, Half-Elf, Half-Orc, Halfling.
Andra raser och subraser som t.ex. Tiefling och Drow finns i MM.
Ability Adjustment är normalt +2/-2, d.v.s. varje ras har en bra och en dålig ability.
Alla raser har en favored class som har med multi-classing att göra. Det är svårare att multi-classa om ingen av ens klasser är favored.
Mäktigare raser i MM, t.ex. drow, har level adjustment. De får så många/bra förmågor att de räknas som flera levels högre och behöver mer xp för att gå upp i level.
Dragonborn finns inte (den finns i boken “Races of the Dragon”, som vi inte har).
Eladrin finns inte (den är en 20 HD ängel i boken Exalted Deeds, den är å andra sidan lätt att göra/konvertera från 5E).
I övrigt har raserna ungefär samma förmågor i 3E som i 5E.

Base Classes
Dessa är alltid level 1-20.
Det finns inga Subclasses, men många böcker har varianter av base classes: UA, CC, CM, CW, PHB2.

PHB: Barbarian, Bard, Cleric, Druid, Fighter, Monk, Paladin, Ranger, Rogue, Sorcerer, Wizard.

Beguiler (PHB2), Dragon Shaman (PHB2), Dusk Blade (PHB2), Favored Soul (CD, MH), Healer (MH), Hexblade (CW), Knight (PHB2), Marshal (MH), Psion (PsiH), Psychic Warrior (PsiH), Ninja (CAdv), Samurai (CW), Scout (CAdv), Shugenja (CD), Soulknife (PsiH), Spellthief (CAdv), Spirit Shaman (CD), Swashbuckler (CW), Warlock (CArc), Warmage (CArc, MH), Wilder (PsiH), Wu Jen (CArc)

Varje klass har en Base Attack Bonus (BAB) och 3 Saves (Fort/Ref/Will), samt skill points med max skill rank: level + 3. Dessa ersätter 5Es Proficiency Bonus. När man multiclassar läggs dessa ihop enligt speciella regler.
Observera att det bara finns 3 saves i 3E: Fortitude (CON), Reflex (DEX), Will (WIS).

Ens totala level, Character Level = alla ens class levels. Detta bestämmer hur många feats (level 1, 3, 6, 9,…) och ability increases (level 4, 8, 12,…) man får – till skillnad från 5E där sånt beror på class level.
Observera att ability increase bara är +1 och inte +2 som i 5E.
Observera att HD bara är d4 för Wizards och d6 för Rogues.
Observera att cantrips inte kan användas obegränsat, utan bara är ett visst antal per dag.
Observera att alla klasser får fler attacker per runda, det är bara att fighters får det mycket tidigare än non-fighters.
Observera att Rogues sneak attack inte fungerar mot undeads, plants, oozes, constructs, eller andra som saknar vitala organ.
Observera att Druid Wild Shape, samt Paladin och Ranger spell casting inte fås vid level 1, utan vid senare level.

Alignment är viktigare i 3E, t.ex. MÅSTE paladin vara LG.

Prestige Classes
Finns i alla böcker (utom PHB och MM).
Är ofta level 1-10.
Gör att man kan specialisera sig på något och bli bättre än om man fortsatt med sin base class.

Skills
Varje klass ger ett visst antal skill points per level, från fighter (2 + INT mod) till rogue (8 + INT mod)
Spelarna placerar ut skill point hur de vill bland sina skills, så alla rollperosner blir unika.
Vid ens första character level (inte om man multiclassar och senare tar en ny första class level) får man *4 skill points, det gör att man kan börja med level + 3 skill ranks i en skill.
Ska man t.ex. multiklassa fighter/rogue är det värt att ta rogue först för man får så många fler skill points.
I 3E är max rank = Character Level + 3, i 5E är det proficiency bonus.
3E har synergi för skills. Detta saknas i 5E. Har man 5 skill ranks i en skill får man +2 bonus i närliggande skills.
När man tittar på Feat och Prestige Class Requirements så anger de ofta ett antal ranks i en skill. Då får man bara räkna hur många skill points man lagt, inte andra bonusar.
Varje class har en lista med skills att välja ifrån. Skills utanför denna lista kallas cross class skills och kostar 2 skill points per skill rank.
vill man ha skills som inte finns på samma class list kan det vara värt att multi-classa.

3E har betydligt fler skills än 5E.
Ibland beror detta på att man slagit ihop skills i 5E, ex1: 5E Stealth = 3E Hide + Move Silently; ex2: 5E Perception = 3E Spot + Listen, så man måste ta två skills.
Ibland beror det på att 3E skills hanteras annorlunda i 5E, ex 1: 3E Concentrate = 5E CON save, ex 2: 3E appraise = 5E INT check.
Någon enstaka skill i 5E finns inte i 3E, t.ex. investigate och persuation.
Det är viktigt att läsa igenom vad skills gör för de fungerar ofta lite annorlunda i 3E än i 5E. Dessutom finns det tilläggsregler för skills i nästan alla 3E-böcker.

Viktigt
Även om man kan ha level + 3 ranks i en skill betyder det inte att man alltid ska ha det.
Jämför: level 6 PCs i 5E har +3 i sina skills, inte +9 som man kan ha i 3E.
Tanken är att man ska sprida ut sina skill points bland flera skills.
Men väljer man att maxa sina skills i 3E så kan man att få färre skills än i 5E.

Feats
I 3E får man en feat vid första och var tredje level: 1, 3, 6,…
I 5E får man en feat var 4:e level: 4, 8, 12,… men en 5E-feat motsvarar ungefär två 3E-feats.

I 3E får man +1 i en ability var 4:e level.
I 5E får man +2 abilities var 4:e level, men då måste man välja bort en feat.

Det finns hundratals feats och de finns i alla böcker, inkl. DMG och MM.

Combat
Crit. fungerar lite annorlunda: om man slår en naturlig 20 är det ett crit threat och man slår igen. Träffar man med en vanlig attack igen så är det dubbel skada.
Vissa vapen har speciella regler för crit. De kan t.ex. ha crit threat på 19-20, eller göra trippel skada.

Bonusar av samma sort stackar inte.
Ex: anledningen till att man inte kan sätta på sig en leather armor och sedan en chain mail är inte för att det ser löjligt ut, utan för att bägge ger armor bonus och man får bara räkna en sorts bonus en gång.
Däremot kan man ha leather + shield, för shield ger shield bonus.
En av hemligheterna med att göra en bra 3E-PC är att hitta bonusar av olika sort som stackar.

Surprise kan vara en listen check eller en spot check.

Initiative är normalt bara d20 + DEX-modifier, om man inte har någon specialförmåga som ger bonus till initiative.

Melee attack är: d20 + BAB + STR-mod + Size-mod
Ranged attack är: d20 + BAB + DEX-mod + Size-mod + range penalty

Om två opponenter har samma storlek tar Size-mod ut varandra.
Om den ena är större har den större lättare att träffa och den mindre svårare.

Range penalty är avståndet då man får -2 attack, sedan ökar det med -2 för varje nytt avstånd.

En stridsrunda är 6 sekunder.
Den delas upp i attack action och move action.
Man kan inte dela upp sitt move och attackera mitt i, utan antingen attackerar man före eller efter man förflyttar sig.
Man byta ut sin attack till move och röra sig dubbelt så långt.
Man kan även göra free action, t.ex. släppa ett vapen eller säga ett par ord.
Full round action tar upp hela rundan, men man brukar ändå få göra ett 5’ step.
Att attackera flera gånger är en full round action.
Att springa är en full round action: move * 4.
Swift action och immediate action finns inte med i grundböckerna, utan kom i senare böcker. En 3E swift action är i praktiken en 5E bonus action, medan 3E Immediate action är 5E reaction.

3E Attack of Opportunity är ungefär samma sak som 5E Opportunity attack, men 3E är lite mer komplicerad:
Man får en opportunity attack om motståndaren lämnar ens område, men man får också en opportunity attack om motståndaren ignorerar en (t.ex. kastar en spell på någon annan).

Death and dying
Man dör på -10 hp.
Hamnar man på negativa hp förblöder man 1 hp per runda.

Healing
Efter en natts sömn återfår man lika många hp som man har level.

Flanking
Två personer ställer sig på varsin sida av en tredje person.
Detta är det vanliga sättet för tjuvar att få göra sneak attack.

Flat footed
Man är surprised eller av någon annan anledning som gör att man inte får använda DEX till AC.
Detta är det andra sättet som rogues får göra sneak attack.

Cover
Att stå bakom något ger bonus till AC.

Concealment
Att stå så man är svår att se, t.ex. dimma, ger en procentuell miss: först måste motståndaren klara %-slaget, sedan måste man träffas.

Low-light vision och dark vision
3E har inte infravision.
Alver har low-light vision, vilket betyder att de ser dubbelt så bra som människor om det är mörkt (men de ser inget om det är helt svart).
Dvärgar har dark vision vilket är svart-vitt i totalt mörker. Man kan inte läsa en bok, men man ser reliefer.

Energy drain
Av t.ex. wight, wraith, vampire.
Efter 24 timmar får man slå ett save. Lyckas man får man tillbaka sin level, annars förlorar man en level permanent.

Languages
Man kan ett antal språk beroende på ras.
Har man INT över 11 får man bonus-språk.
Man kan även lägga skill points på att lära sig fler språk.
Endast barder har språk som class skill, övriga klasser måste lägga 2 skill points på att lära sig ett språk.

Magi
I 5E måste man välja att kasta en spell som högre level för att den ska bli effektivare, detta sker automatiskt i 3E.
Ex: i 5E ger level 1 Magic Missile en missil, spell level 2 ger två missiler, o.s.v.
I 3E får man en missil vid första caster level, 2 missiler vid 3:e caster level, 3 missiler vid 5:e caster leveln, o.s.v. trots att man bara använder en 1st level spell.

Clerics och Wizards måste bestämma i förväg vilka spells de har memorerade. Ex: har en wizard memorerat 2 st magic missiles kan denne bara kasta 2 magic missiles denna dag och inte fler.
När man kastat en spell försvinner den ur minnet och måste memoreras igen nästa dag.

Man kan inte kasta ett obegränsat antal cantrips, utan det är ett visst antal per dag.
Och cantrips gör ingen större skada, max 1d3.

Arcane Focus finns inte i 3E, istället finns featen Eschew Materials.

I 5E är det Sorcerer som får meta magic. I 3E är det tvärt om, det är socerer som har svårast att använda meta magic.

Skribent