1. Man återfår inga hp efter en lång rest (enligt reglerna DnD5-återfår man alla hp).
2. Man återfår level/2, avrundat nedåt, dock minst 1 HD efter en long rest (precis som reglerna).
3. man kan ha level/2, avrundat nedåt, dock minst 1 HD (enligt DnD5-reglerna kan man ha level HD).
Missar man 1 death save får man ett ärr som man får beskriva.
Missar man 2 death save får man slå på injury-tabellen i DMG.
Missar man 3 death save är man död.
Alternativ 1
Ens “Death Treshold” är Max hp vid level 1 + level.
Blir man helad så man kan “studsa upp” enligt DnD5-reglerna är man istället vid medvetande, men incpacitated.
I slutet av ens tur varje runda får man slå ett save, DC 20, som inte är kopplat till någon ability, istället får man lägga till hur många hp man har just nu. Lyckas man är man inte längre incpacitated och kan agera nästa runda.
Alternativ 2
Man har negativa hp. Även om man kan gå ner till -10 är detta INTE detsamma reglerna i ADnD2 och DnD3.
Ex: har man bara 4 hp kvar och tar 10 hp i skada så ligger man på -6 hp och är döende.
Man blöder inga hp varje runda och man slår death save som vanligt, men man är medvetslös tills man hamnar på 1 hp. D.v.s. ligger man på -6 hp är man medvetslös tills man får minst 7 hp.
Death Treshold är halv max hp och räknas från det man hamnar på -10. Man kan aldrig gå under -10 hp.
Alternativ 3 (tror den finns med i DMG)
Tar man 50 hp av en attack (inte av flera attacker som totalt blir 50) och inte instadör av den massiva skadan, måste man slå ett CON-save DC 15 eller bli medvetslös (om man fortfarande har mer än 0 hp. Hamnar man på 0 eller under måste man slå på injury-tabellen.
Alternativ 4
Träffas man av en crit och hamnar på 0 hp måste man slå på injury-tabellen.