DnD5 Husregler

Skickad

Version 29 februari 2020

Slå fram rollperson:
PHB p12: Determing Ability Scores
slå med 27d6, minst 3d6 för ett värde, bestäm hur många tärningar för varje av de 6 värdena innan man slår någon tärning.
Slå i ordning STR, DEX, CON, INT, WIS, CHA.
Är man missnöjd slår man om, men nu med en tärning mindre.
Man får fortsätta att slå om, med en tärning mindre varje gång ner till 18d6 – den raden måste man behålla.
Man får byta plats på två värden.
Man får göra en höj-sänkning: +1 i ett värde mot -1 i ett annat, men värdena måste hålla sig inom spannet 3-18.

Folk
PHB 17: Races
Endast människor tillåtna (eftersom detta utspelas på jorden). Man får använda Variant Human Traits (PHB p31).

Tillägg:
PHB p163 Chapter 6: Customization Options (Multiclassing & Feats).

Feat
Mage Slayer räknas som en Opportunity Attack, vilket i sin tur påverkar Sentinel.

Miniatyrer
DMG p250: Using Miniatures

Förflyttning
DMG p252: Diagonal movement
Varannan 5’ man går diagonalt kostar 10’ movement.

DMG p271 Action Options (Climb onto bigger creatures, Disarm, Mark, Overrun, Shove aside, Tumble)

DMG p272: Hitting Cover

DMG p272: Cleaving through creatures

DMG p93, DMG p273: Morale/Loyalty

DMG p140: Potion misshap and Scroll misshap tables.

Hp
När man går upp i level får man välja: slå om alla hp eller bara slå hp för nya leveln.

PHB p121: Background
Varje rollperson ska minst en link till en annan rollperson så att alla känner varandra.

Inspiration är inte individuell.
Gruppen har en gemensam inspiration pool att dela på.
Inspiration pool max = antalet rollpersoner.
Varje ny rollperson börjar med en inspiration point.
Gruppen får en inspiration point inför varje spelmöte.
Gruppen får även inspiration om gruppen tycker att någon rollperson gjort något minnesvärt.

Mynt i England:
gp – pund
sp – shilling
cp – pence

PHB p145: Armor
Rustningar var inte vanligt på 1890-talet.
Därför får man en defense bonus om man har någon armor feat
Man får välja om man ska bära rustning eller använda defense bonus
Om man har feat får man +1 AC / 2 levels tills man kommer upp i featens max bonus
Feats: min-bonus / max-bonus:
Light: +1 / +2
Medium: +4 / +7, max +2 DEX (2W eller 2H = -2 AC, motsvarar att man inte har sköld)
Heavy: +6 / +10, ingen DEX (2W eller 2H = -2 AC, motsvarar att man inte har sköld)
Varje defense bonus väger #10
AC bonus +5 eller mer ger disadvantage på stealth

Krutvapen
Vi använder reglerna från DMG p 267-268.

PHB p176: Encumbrance
10 föremål som väger < #1 väger 1 enhet.
Föremål som väger #1-#5 väger 1 enhet
Föremål som väger #6-#10 väger 2 enheter
o.s.v.
Man kan bära upp till 1 * STR enheter med speed 30’
Man kan bära upp till 2 * STR enheter med speed 20’
Man kan bära upp till 3 * STR enheter med speed 10’
Över det har man speed 0’

PHB p186, DMG p267: Resting
Long rest:
Man får inte tillbaka hp.
Man får tillbaka HD = ½ level, avrundat nedåt, minst 1 (som reglerna). Detta är även max HD man kan ha.
Short rest som vanligt.

Fummel
Slår man 1 på melee/missile/spell-attack måste man slå en DC 10 ability check, den ability man använde för attacken. Misslyckas man:
Alt 1: man förlorar nästa attack, d.v.s. nästa gång man kan attackera får man inte attackera (men man får göra andra saker).
Alt 2: man förlorar sin nästa action.
Alt 3: till och med ens nästa tur får man inte göra några attacker, men man får göra annat.
Alt 4: ens actions under nuvarande runda pausas och fortsätter nästa runda (men man behåller sitt move). I praktiken blir man av med en action, en bonus action, en reaktion. Detta var den regel vi använde förut.

PHB p197: Death Saving Throw
Instant Death är inte längre max-hp, utan “max-hp vid level 1” + level. Det ökar alltså med 1 hp per level.
Hamnar man på 0 hp är man medvetslös. Man kan komma ner till -10 hp. Man återfår medvetenade när man har minst 1 hp.
Missar man ett death save får man ett ärr.
Missar man två death saves måste man slå på skadetabellen i DMG p272.

DMG p273: Massive Damage
Tar man minst 50 hp i skada av en attack (inte av flera attacker tillsammans), slår man ett CON Save DC 15 eller blir medvetslös.

PHB 197-198: Stabilizing
Är man medvetslös slår man ett CON save DC 15 en gång i timmen för att vakna.

Bloodied
Varelser beskrivs som skadade när de förlorat 1/2 av sina hp, och som svårt skadade när de förlorat 3/4.

Erfarenhet
Rollpersonerna får bara hälften så mycket xp.

Ny rollperson vid död.
Den nya rollpersonen får 90 % av förra rollpersonens xp.

Att gå upp i level
Man måste planera en level i förväg vad man tänker välja nästa level. Rollpersonerna föväntas träna på dessa saker.
Det krävs en long rest på ett säkert ställe som ett värdshus, inte ute i vildmarken
Efter att man gått upp en level måste man förtjäna minst 1 xp till innan man kan gå upp i level igen (man kan inte gå upp två levels på en gång).

Skribent