Den här texten är skriven för personer som spelar DnD5, men som också känner till DnD3.
Här förklarar jag hur man spelar LotFP-äventyr med B&T2-regler, inklusive huseregler.
En kort historielektion:
1974 kom ett nytt företag (TSR) med ett nytt spel i en liten låda.
Spelet hette Dungeons & Dragons (DnD) och har kommit i flera versioner sedan dess.
Idag kallar vi den första versionen för Original DnD (ODD eller ODD74).
Redan 1977 kom det nya versioner: Basic DnD (BDnD) och Advanced DnD (ADnD).
Tanken var att nya spelare skulle börja med BDnD och sedan gå över till ADnD när de lärt sig reglerna.
I början var TSR ett litet företag: Gary Gygax satt i sin källare och vek kartonger som han postade och skickade till köpare.
Därför tog det tid; ADnD-böckerna gavs ut under 3 år: MM kom 1977, PHB kom 1978 och DMG kom 1979.
Det kan låta konstigt att MM kom först, men på den här tiden var de tre spelen (ODD, BDnD, ADnD) så lika att man kunde använda material från det ena spelet i de andra.
BDnD kom i små lådor, precis som ODD. Lådorna blev fler med tiden: Basic, Expert, Companion, Master, Immortal.
1977 kom första lådan, Basic av Holmes.
1981 kom två lådor: B/X av Moldway.
1983 kom 5 lådor: BECMI av Mentzer
1991 samlade man ihop de fyra första lådorna (BECM) i boken Rules Cyclopedia (RC).
I slutet av 1990-talet höll TSR på att gå i konkurs och blev uppköpta av Wizards of the Coast (WotC).
År 2000 släpptes DnD3 som snabbt blev världens största rollspel igen.
WotC bestämde sig för att inte göra något Basic-spel. Men har man bara ett spel är det meningslöst att kalla det det Advanced – så DnD3 är egentligen ADnD3.
När DnD3 släpptes kom även även OGL-licensen, vilket gjorde det möjligt för andra företag att ge ut egna spel och äventyr baserade på DnD3-reglerna.
Det tog ett tag, men efter ett par år fanns det fler böcker med OGL-licens från andra företag än det fanns DnD-böcker från WotC.
Under denna tid fanns det små obskyra forum på nätet där det satt gamla gubbar som fortfarande spelade ODD/BDnD/ADnD och sa att det var bättre förr.
Efter några år kom någon på att man kunde använda OGL-licensen för att göra nya spel som återskapade reglerna i gamla DnD från 1970- och 1980-talet.
År 2005 kom spelet Castles & Crusades (C&C) och sedan dess har det kommit hundratals OSR-spel.
Här är en liten lista på några av spelen från Taxidermic Owlbear:
http://taxidermicowlbear.weebly.com/dd-retroclones.html
OSR står för Old School Renaissance eller Old School Revival, beroende på vem man frågar. Dessa spel brukar även kallas Retro Clones.
2010 kom B/X-klonen Lamentations of the Flame Princess (LotFP).
2016 kom ODD-klonen Blood & Treasure 2 (B&T2).
LotFP
LotFP utspelas i ett fantasy-europa runt 1600-talet och är “Weird Fantasy”, d.v.s. konstig, nästan cthulhuid fantasy.
LotFP är även känt för att göra några av de bästa äventyren som finns med helt unika monster.
James Raggi, som skrivit LotFP, har inställningen att spelarna ska säga “WTF?” när de stöter på något i äventyren, därför finns ingen monsterbok till LotFP… eller mer korrekt: det finns en “monsterbok”, men den innehåller bara tips och förslag på hur man skapar sina egna unika monster.
LotFP-äventyr är dödliga. Det betyder inte att man dör, utan bara att chansen att dö är stor om man gör dumma och oförsiktiga saker.
LotFP-äventyr har sällan någon level-rekommendation, de är lika svåra att klara oavsett om man är level 1 eller level 10. Det är inte vad rollpersonerna kan, utan vad spelarna gör, som är det viktiga.
B&T2
B&T2 är komplicerat för att vara ett OSR-spel – men det är fortfarande lättare än DnD3 och DnD5.
Är man van vid DnD5 och DnD3 kommer man känna igen det mesta i B&T2.
Först kommer en genomgång av reglerna, sedan optional rules som finns i regelboken, sist mina förslag på husereglerna.
Är det något i reglerna man inte tycker om, ta en titt på husreglerna så finns det antagligen en fix där.
Rules
Grundegenskaperna
är de vanliga: S, D, C, I, W, CH och är normalt mellan 3-18.
Ability modifiers kommer från B/X och används av nästan alla OSR-spel:
3: ....... -3 4-5: ..... -2 6-8: ..... -1 9-12: ..... 0 13-15: ... +1 16-17: ... +2 18: ...... +3
Observera att STR påverkar närstrid och DEX påverkar avståndsattacker. Man kan inte använda DEX “finesse” i närstrid.
Observera att monster inte har ability scores.
Observera att höga ability scores för spell casters ger bonus spells, som i DnD3.
Att slå fram gubbe
Slå 3d6 sex gånger i ordning, färdigt!
Det betyder att de flesta rollpersonerna kommer att ha ett snitt på 10,5 och de flesta värdena kommer att vara inom spannet 9-12.
Det betyder också att hälften av rollpersonerna kommer att ha ett snitt under 10,5.
OSR handlar inte om att spela häftiga superhjältar, utan om att spela vanliga människor som du och jag.
Ability modifiers gör också att det inte gör så mycket om man skulle slå dåligt.
Raser
är de vanliga raserna med de vanliga rasförmågorna.
Det finns även fler raser i monsterboken (ungefär som Volo och Mordenkainen).
Klasser
är de vanliga: Wizard heter Magic-User, Warlock finns inte och T&B2 har den egna klassen Duelist.
Observera att alla klasser har ability requirements.
Det är ingen mening att leta reda på en häftig klass och tänka: “den vill jag spela” – för man kommer antagligen inte slå tillräckligt bra för att bli den.
Observera att flera klasser har alignment restriction och att det bara finns tre alignments: lawful, neutral, chaotic. Se lawful som de “goda” och chaotic som de “onda”.
Ex: cleric kan bara vara lawful eller chaotic, medan druid kan bara vara neutral, och en chaotic cleric kallas för anti-cleric.
Observera att alla klasser har olika xp-tabeller och att alla därför kommer att levla olika snabbt.
Tänk även på att man inte får så mycket xp för att döda monster, istället får man xp för guld (1 xp per gp).
Hittar man en drake med en drakskatt ska man inte försöka döda draken för då dör man, istället ska man försöka stjäla drakskatten som Bilbo.
Observera att alla har mindre hp: fighters har d8 och och magic-users har d4 – och man får INTE max-hp vid level 1, det är fullt möjligt att börja med 1 hp.
Man får alltid minst 1 hp när man går upp i level, oavsett hur dåligt man slår och vad ens CON-mod är.
Observera att monster har d6 hp/HD och de flesta monster har hälften så många HD som i DnD5.
Mer korrekt: monster har dubbelt så många HD i DnD5 som i tidigare versioner.
Så även om rollpersonerna har mindre hp i T&B2 har även monsterna det.
Observera att varje klass har sin egen attack bonus som går upp med level, som i DnD3; fighters är bäst på att slåss, magic-users är sämst.
Observera att varje klass har sitt eget saving throw som sjunker när man stiger i level.
Det är DC som man ska slå lika eller över med d20 för att lyckas.
Man lägger på DEX-modifier för att hoppa undan från saker.
Man lägger på WIS-modifier för att klara mentala attacker.
Man lägger på CON-modifier för att undvika sjukdom och gift.
Precis som i DnD3.
Man får även:
+3 vs. death, paralysis, disintegration, petrification, polymorph (allt livsfarligt).
+1 vs magical items (som staff, rod, wand,…).
Spellcasters och magic using monster har även +1 vs. spells (utöver +1 vs. magical items).
Skills
fungerar ungefär som i DnD3 och DnD5, vissa har fått andra namn men gör samma sak.
Alla skills har DC 18, d.v.s. man måste slå 18 eller med med d20 för att lyckas (man får lägga till ability modifier).
Varje klass har några class skills, där får man även lägga till sin level.
Vissa klasser har två skills där man lägger till halv level.
Spell lists är uppdelade i Basic och Advanced.
Basic spells kommer från BDnD.
Advanced spells kommer från ADnD.
Spells är ofta mycket mäktigare i OSR, t.ex. är duration för Charm Person permanent until dispelled.
Multiclassing
Humans kan dual-classa, d.v.s. byta till en ny klass och börja om från level 1 istället för att gå upp i level.
Non-humans kan multiclassa, d.v.s. gå upp i två klasser samtidigt, hälften av xp till respektive klass.
Heritage är ungefär som DnD5 background.
AC börjar på 10 och går uppåt, som i DnD3/DnD5.
Move är 30’ för en human, som i DnD3/DnD5.
En turn är 10 minuter och den vanliga tidsenheten när man utforskar grottor.
Surprise och initiative slås med d6 och gäller hela gruppen (man lägger INTE till någon ability modifier). Initiative slås varje runda.
En round är 6 sekunder.
På den tiden kan man:
- Förflytta sig 30’
- Förflytta sig ½ move och attackera.
- Stå still och kasta en spell.
Critical hit (naturlig 20) ger +1d6 skada.
Man dör vid 0 hp.
Efter en natts sömn läker man lika många hp som sin level, som i DnD3.
Optional Rules
Dessa finns med i regelboken som alternativa regler:
I slutet av varje klass-beskrivning finns alltid varianter,
dessa är som sub-classes i DnD5.
Feats finns som optional rule, man får en feat var 4:e level.
Vilar man 30 minuter DIREKT efter en strid återfår man hälften av alla hp man förlorade i just den striden.
Husregler
Lite snällare regler för framslagning av rollperson:
I vissa äventyr får man börja på högre level än level 1.
Man får slå fram flera rader abilities (hur många beror på hur svårt äventyret är).
Välj en rad för rollpersonen.
Övriga rader blir henchmen/följeslagere som följer med.
Skulle ens rollperson dö får man fortsätta spela med följeslagaren.
När man slagit fram en rad sätter man ut ability modifiers för varje värde; skulle summan av modifiers vara negativ får man slå om.
Man får byta plats på 2 värden.
Man får göra en höj-/sänkning: +1 i ett värde mot -1 i ett annat, dock inte utanför 3-18.
LotFP-äventyr utspelas på jorden under 1600-talet, så alla är människor.
Man får dock byta ut någon mänsklig förmåga mot någon från en annan ras, så man spelar en ovanlig människa.
Man får inte välja darkvision – ljuskällor är viktiga i LotFP.
Minimum hp vid level 1 är genomsnitt på tärningen avrundat uppåt: d4 = 3, d6 = 4, d8 = 5.
Ex: skulle en magic-user slå under 3 får denne 3 hp. Detta kan givetvis sänkas om man har låg CON.
När man går upp i level får man välja: slå fram hp som vanligt, eller slå om alla hp.
Det är ingen skillnad mellan Basic och Advanced spells – istället får alla spells Material Components.
Magic-Users och Sorcerers får inte välja spells hur som helst som de kan.
När de hittar spells i spellbooks eller går upp i level måste de lyckas slå d20 + spell level lika eller under sin ability score (INT för M-U, CHA för Sor), misslyckas de måste de skriva upp den spellen som en de aldrig kan lära sig och välja en annan spell istället.
Man får skapa egna klass-varianter, ta inspiration av sub-classes i DnD5. Spelledaren måste givetvis godkänna.
Man får byta ut skills, om man kan komma med en bra förklaring till varför ens rollperson kan andra saker.
Feat: ability Score Increase
Välj en ability, den stiger ett steg, dock inte mer än man kunde slå (normalt 18).
Man kan ta denna feat flera gånger, varje gång måste man välja en ny ability.
Man får välja feats från DnD3/DnD5, spelledaren måste godkänna.
Death Saves från DnD5, med följande ändringar:
Instant death om excessive damage är HD-max + CON-mod + level eller mer.
(en fighter har d8 hp/level, så HD-max är 8, medan det är 4 för en Magic-User)
Hamnar man på exakt 0 hp och inte får hjälp är man medvetslös i 1d4 timmar. När man vaknar har man fortfarande 0 hp och kan inte göra annat än att krypa tills man återfår hp.
Får man hjälp, t.ex. med magi, är man fortfarande medvetslös i 1 minut (man kan inte hoppa upp och slåss på en gång).
1 missat death save = ett ärr som spelaren får beskriva.
2 missade death saves = -1 i en ability som spelaren väljer och sedan beskriver skadan som sänkte abilityn.
3 missade death saves = död.
Energy drain
Man får ett save efter varje natts sömn för att få tillbaka en level.
Encumbrance från LotFP
Man räknar inte vikten på föremål, utan antalet föremål man har.
Vissa föremål är så tunga att de räknas som 2, t.ex. rustningar. Andra är så lätta att flera räknas som ett föremål, t.ex. papper.
5 + STR-mod föremål = 1 encumbrance unit.
0-1 units = unecumbranced.
2 units = light, move – 25 %, avrundat nedåt till närmaste 5’.
3 units = heavily, move = -50 %.
4 units = severe, move = – 75 %, avrundat uppåt till närmaste 5’.
5 units = overloaded, move = 0’.
Spellen Summon från LotFP finns med.
Psionics
Spells och klasser som har/liknar psionics försvinner.
Istället används PX Psionics.